A Telekom jó gyakorlata
A Telekom 2015 végére jó pár nagy nemzetközi infokommunikációs céget maga mögé utasítva karbonsemlegessé válik! Dr. Horváth Levente, a Telekom fenntarthatósági szakértője e folyamat lépcsőiről tartott előadást a 3. CliMate Brunch üzleti reggelin.
Ahogy azt előadásából hallhattuk, a karbonsemlegessé válásig hosszú volt az út, hiszen a cég idén ért a harmadik fenntarthatósági stratégiájának a végére. A 2011-2015-ig tartó stratégia a „fenntarthatóság = felelősség + lehetőség” jegyében három fő témakörre fektette a fő hangsúlyt, ezek a gazdaság, környezet és társadalom voltak. A fő célok többek között a fenntarthatóság fogalmának széles körben történő ismertetése, társadalmi és környezeti célú innovációk, a szén-dioxid kibocsátás csökkentése, a fenntartható szállítói lánc-folyamat kialakítása, illetve a fenntartható termékekből és szolgáltatásokból származó árbevétel növelése voltak.
Energiahatékonyság növelése „házon belül”
A karbonsemlegessé válásban több tényező is közrejátszott. A cég 2008 óta folyamatosan csökkentette a működéséhez felhasznált energiát miközben növelte az energiahatékonyságot, modernizálta a hálózatát és adatközpontjait, emelte a hibrid és elektromos autók arányát a céges flottában illetve több infrastruktúrájának energiaellátását oldotta meg szél és/vagy napenergiával. A Telekom a magyarországi elektromos energiafelhasználását 100%-ban megújuló energiaforrásból vásárolja, miközben a fosszilis energiafelhasználásból származó kibocsátást zöld projektek támogatásával semlegesíti.
Nemzetközi és magyar tanúsítványokkal a karbonsemlegességért
Utóbbi célkitűzését a cég az ENSZ által is elfogadott CER (Certified Emission Reduction) egységek vásárlása révén teljesíti. Egyelőre a Scope 1 és 2-es típusú kibocsátások semlegesítéséről van szó, a tervek között hosszútávon szerepel a Scope 3-mas kibocsátások csökkentése is.
A megújuló energiaforrásból származó energiavásárláshoz a Telekom a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal szakmai segítségét kérte. Mint kiderült, a Telekom projektje annyira egyedülálló, hogy a MEKH-nek ki kellett dolgoznia a megújuló energia vásárlás regisztrálását Magyarországon, amely rengeteg egyeztetésbe és jó fél évbe telt. Eredményeképpen a GO (Garantee of origin) tanúsítványokat a MEKH EU-s rendszere, a Grexel biztosítja, amelyek révén az energia „zöld” eredete garantált.
Fenntartható termékek és szolgáltatások
dr. Horváth Levente elmondta, hogy a karbonsemlegessé válás egyik legnehezebb pontja a szállítói láncok illetve a termékek és szolgáltatások fenntarthatóvá tétele. Utóbbiak esetében belső vizsgálati módszertant dolgoztak ki, ahol a termékeket és szolgáltatásokat a fenntarthatóság 3 pillére mentén elemzik. Ha az adott termék vagy szolgáltatás megfelel a kritériumoknak akkor a hello holnap! jelöléssel tudatják ezt a vásárlókkal. Mivel a vizsgálatot a termékfejlesztés folyamatába is beillesztették, ezért már ebben a szakaszban is ki tudják domborítani a fenntarthatósági előnyöket.
Szemléletformálás és társadalmi szerepvállalás
A fenntarthatósági stratégiák keretében a Telekom fontosnak tartja a szemléletformálást illetve a társadalmi szerepvállalást is. A közösségi kertek támogatása, a hello holnap! applikáció fejlesztése, a Fenntarthatósági Nap megszervezése, a Vivicittá és más hasonló akciók támogatása mind részei ennek, illetve a Telekom karbonsemlegességének a nagyközönség számára érthető formában történő tálalása, amelynek része többek között az alábbi videó is.
Reméljük, hogy a Telekom példája sok más hazai céget is inspirálni fog!
Prezentáció
Horváth Levente előadását a Tudás menüpont alatt letöltheted, amennyiben regisztrált KIK tag vagy.
Képek
A reggeli további képeiért kattints, és nézd meg Facebook oldalunkon!